Blog

Op deze pagina fluiten anderen een toontje mee…

Wieke Karsten
Hier staat telkens het nieuwste blog van Wieke

 

Toon-vorming

Ik had dit begrip
lang niet gehoord
ietwat ouderwets
maar toch mooi

Het zegt iets over
een wens
een verlangen
een behoefte aan
een ontstaan
van iets
van vorm

Niet alleen over kwaliteit
hoewel dat ook
mag zijn
toon
klank
vorm
toonvorm
klankvorm
toonvoorstel
toonvoorstelling
klankvorming

Geen toonvorming
zonder klankvoorstelling

We kunnen pas vormen
als we ook ervaren
kneden
kleien
uitproberen
fantaseren
voelen
proeven
innerlijk horen
geluid
klank
toon
toonvormingvoorstellingsvermogen…

 

Meer blogs van Wieke op aandachtvoordemusicus.nl

Peter Swinkels (Adams)

Het kopen van een dwarsfluit

Regelmatig bereiken ons vragen van verenigingen en particulieren over de aankoop van een dwarsfluit. Waar moet ik op letten? Waar zit hem het prijsverschil in? Hoe kan het dat een fluit met alleen een zilveren kopstuk duurder is dan een fluit met een zilveren kopstuk én een zilveren buis? Moet ik open of dichte kleppen hebben? Een C-voet of een B-voet? In deze rubriek een aantal antwoorden.

Drie soorten fluiten

Grof gezegd kunnen we het totale aanbod aan dwarsfluiten indelen in drie soorten:
1. Fabrieksgebouwde fluiten
2. Handgebouwde fluiten
3. Fabrieksgebouwde fluiten met een handgebouwd kopstuk

  1. De fabrieksgebouwde fluiten

Deze fluiten worden in serie gebouwd. Men maakt van een bepaald model een bepaald aantal buizen, kopstukken, kleppen etc. en die worden aan een soort van lopende band geassembleerd, getest en in een doos gedaan. Deze fluiten worden in de allerlei configuraties aangeboden. Lees meer…

2. handgebouwde fluiten

In tegenstelling tot de fabrieksgebouwde fluiten, die in serie worden geproduceerd, wordt een handgebouwde fluit per stuk geproduceerd. Bij de meeste fluitbouwers wordt dit door 4 verschillende bouwers gedaan, de kopstukbouwer, de bodymaker, de stringer en de finisher.
De kopstukbouwer maakt dus heet kopstuk, de bodymaker maakt de body van de fluit met de toongaten, die gesoldeerd of getrokken kunnen zijn. Dan maakt hij de ribben en de posten waar later het mechaniek op gemonteerd wordt. Zijn aandeel in de bouw van de fluit wordt afgesloten met het aanbrengen van het verbindingsstuk, de receiver, waarin het kopstuk wordt gestoken, en de tap waaraan het voetstuk wordt geschoven.
De stringer bouwt het mechaniek van de fluit, compleet met de polsters, veertjes en kurk en/of foam.
De finisher tenslotte doet de verdere afstelling van het mechaniek en stelt het kopstuk zo af dat het optimaal bij de rest van de fluit past en daarmee resoneert. Hij doet dit vaak samen met de kopstukbouwer. Als dit hele proces klaar is gaat de fluit in het etui en naar de klant waarvoor deze fluit bestemd is. Lees meer…

  1. Fabrieksgebouwde fluiten met een handgebouwd kopstuk

De laatste 5 á 6 jaar verschijnen er steeds meer fluiten op de markt die een handgebouwd kopstuk combineren met een fabrieksgebouwd corpus. Aangezien het kopstuk sowieso het belangrijkste onderdeel is voor de klank van de fluit, kiest men in deze combinatie dus voor de kwaliteit en klankwaarde van het kopstuk en, om het geheel betaalbaar te maken, voor de goedkopere handgemaakte bodies. Lees meer…

Voor meer informatie kan je bij Peter Swinkels terecht bij Adams in Ittervoort of via mail Peter.swinkels@adams.nl

 

Nederlandse Fluit Academie

Darthuizerweg 10

3956NK Leersum

+31 6 384 489 28

info@neflac.nl

ANBI 8203.46.640

KvK 3025 2608

Triodos Bank NL86 TRIO 0786 8953 73