Blog
Op deze pagina fluiten anderen een toontje mee…

Wieke Karsten
(24 februari 2021)
Het geven van feedback
vind ik een van de lastigste
aspecten van het lesgeven
Positief of negatief
op het leerproces
op het resultaat
liever niet op de persoon
en van dat zo
Ik deed mijn best
maar sloeg voor mijn gevoel
toch regelmatig de plank mis
Onderzoeker John Hattie
haalde uit interviews met leerlingen
dat ze feedback wel best vinden
positief of negatief
op het leerproces
op het resultaat
liever niet op de persoon
Maar veel te vaak misten ze
een moment eerder
voorafgaand aan
namelijk een teken
bewijs van het feit
dat de docent had opgemerkt
hoeveel moeite ze hadden genomen
hoeveel moeite het had gekost
hun inspanning
of juist gebrek aan
Dit moment
bleek de voedingsbodem
voor hoe de feedback zou gaan vallen
dit moment dus
een cruciaal aspect
van het geven van feedback
Opeens viel bij mij het kwartje
het gaat om erkenning
ik noem het voor mijzelf:
Ik zie je


Peter Swinkels (Adams)
Het kopen van een dwarsfluit
Regelmatig bereiken ons vragen van verenigingen en particulieren over de aankoop van een dwarsfluit. Waar moet ik op letten? Waar zit hem het prijsverschil in? Hoe kan het dat een fluit met alleen een zilveren kopstuk duurder is dan een fluit met een zilveren kopstuk én een zilveren buis? Moet ik open of dichte kleppen hebben? Een C-voet of een B-voet? In deze rubriek een aantal antwoorden.
Drie soorten fluiten
Grof gezegd kunnen we het totale aanbod aan dwarsfluiten indelen in drie soorten:
1. Fabrieksgebouwde fluiten
2. Handgebouwde fluiten
3. Fabrieksgebouwde fluiten met een handgebouwd kopstuk
- De fabrieksgebouwde fluiten
Deze fluiten worden in serie gebouwd. Men maakt van een bepaald model een bepaald aantal buizen, kopstukken, kleppen etc. en die worden aan een soort van lopende band geassembleerd, getest en in een doos gedaan. Deze fluiten worden in de allerlei configuraties aangeboden. Lees meer…
2. handgebouwde fluiten
In tegenstelling tot de fabrieksgebouwde fluiten, die in serie worden geproduceerd, wordt een handgebouwde fluit per stuk geproduceerd. Bij de meeste fluitbouwers wordt dit door 4 verschillende bouwers gedaan, de kopstukbouwer, de bodymaker, de stringer en de finisher.
De kopstukbouwer maakt dus heet kopstuk, de bodymaker maakt de body van de fluit met de toongaten, die gesoldeerd of getrokken kunnen zijn. Dan maakt hij de ribben en de posten waar later het mechaniek op gemonteerd wordt. Zijn aandeel in de bouw van de fluit wordt afgesloten met het aanbrengen van het verbindingsstuk, de receiver, waarin het kopstuk wordt gestoken, en de tap waaraan het voetstuk wordt geschoven.
De stringer bouwt het mechaniek van de fluit, compleet met de polsters, veertjes en kurk en/of foam.
De finisher tenslotte doet de verdere afstelling van het mechaniek en stelt het kopstuk zo af dat het optimaal bij de rest van de fluit past en daarmee resoneert. Hij doet dit vaak samen met de kopstukbouwer. Als dit hele proces klaar is gaat de fluit in het etui en naar de klant waarvoor deze fluit bestemd is. Lees meer…
- Fabrieksgebouwde fluiten met een handgebouwd kopstuk
De laatste 5 á 6 jaar verschijnen er steeds meer fluiten op de markt die een handgebouwd kopstuk combineren met een fabrieksgebouwd corpus. Aangezien het kopstuk sowieso het belangrijkste onderdeel is voor de klank van de fluit, kiest men in deze combinatie dus voor de kwaliteit en klankwaarde van het kopstuk en, om het geheel betaalbaar te maken, voor de goedkopere handgemaakte bodies. Lees meer…
Voor meer informatie kan je bij Peter Swinkels terecht bij Adams in Ittervoort of via mail Peter.swinkels@adams.nl
Nederlandse Fluit Academie
Darthuizerweg 10
3956NK Leersum
+31 6 294 598 63
ANBI 8203.46.640
KvK 3025 2608
Triodos Bank NL86 TRIO 0786 8953 73