Blog

Op deze pagina fluiten anderen een toontje mee…

Wieke Karsten
Hier staat telkens het nieuwste blog van Wieke
 

Achter de feiten aanlopen
(6 april 2021)

Achter de feiten
(of de fouten)
aanlopen
is een terugkerend thema
in lessen die gaan over oefenen ofwel studeren

Een leerling speelt
er gebeurt iets ongewenst en
dit feit
(ofwel fout)
wordt ‘gerepareerd’
waarna wordt doorgespeeld
tot het volgende feit
(ofwel fout)
en alle daaropvolgende feiten
(ofwel fouten)
een warrige aaneenschakeling van
feiten
en fouten
en reparaties

Meestal is dit het gevolg
van een niet-gemaakte keuze:
ga ik doorspelen?
of
ga ik ergens aan werken?

Bij doorspelen
hoort het juist niet reageren op
langskomende feiten
ofwel fouten
wel registreren
maar noch achteraanlopen
noch repareren

Bij ergens aan werken
gaat het óók niet om het repareren van
feiten
ofwel fouten
maar om het omarmen
uitzoeken en uitproberen
van wat iemand nog niet kan
maar straks structureel wel

Peter Swinkels (Adams)

Het kopen van een dwarsfluit

Regelmatig bereiken ons vragen van verenigingen en particulieren over de aankoop van een dwarsfluit. Waar moet ik op letten? Waar zit hem het prijsverschil in? Hoe kan het dat een fluit met alleen een zilveren kopstuk duurder is dan een fluit met een zilveren kopstuk én een zilveren buis? Moet ik open of dichte kleppen hebben? Een C-voet of een B-voet? In deze rubriek een aantal antwoorden.

Drie soorten fluiten

Grof gezegd kunnen we het totale aanbod aan dwarsfluiten indelen in drie soorten:
1. Fabrieksgebouwde fluiten
2. Handgebouwde fluiten
3. Fabrieksgebouwde fluiten met een handgebouwd kopstuk

  1. De fabrieksgebouwde fluiten

Deze fluiten worden in serie gebouwd. Men maakt van een bepaald model een bepaald aantal buizen, kopstukken, kleppen etc. en die worden aan een soort van lopende band geassembleerd, getest en in een doos gedaan. Deze fluiten worden in de allerlei configuraties aangeboden. Lees meer…

2. handgebouwde fluiten

In tegenstelling tot de fabrieksgebouwde fluiten, die in serie worden geproduceerd, wordt een handgebouwde fluit per stuk geproduceerd. Bij de meeste fluitbouwers wordt dit door 4 verschillende bouwers gedaan, de kopstukbouwer, de bodymaker, de stringer en de finisher.
De kopstukbouwer maakt dus heet kopstuk, de bodymaker maakt de body van de fluit met de toongaten, die gesoldeerd of getrokken kunnen zijn. Dan maakt hij de ribben en de posten waar later het mechaniek op gemonteerd wordt. Zijn aandeel in de bouw van de fluit wordt afgesloten met het aanbrengen van het verbindingsstuk, de receiver, waarin het kopstuk wordt gestoken, en de tap waaraan het voetstuk wordt geschoven.
De stringer bouwt het mechaniek van de fluit, compleet met de polsters, veertjes en kurk en/of foam.
De finisher tenslotte doet de verdere afstelling van het mechaniek en stelt het kopstuk zo af dat het optimaal bij de rest van de fluit past en daarmee resoneert. Hij doet dit vaak samen met de kopstukbouwer. Als dit hele proces klaar is gaat de fluit in het etui en naar de klant waarvoor deze fluit bestemd is. Lees meer…

  1. Fabrieksgebouwde fluiten met een handgebouwd kopstuk

De laatste 5 á 6 jaar verschijnen er steeds meer fluiten op de markt die een handgebouwd kopstuk combineren met een fabrieksgebouwd corpus. Aangezien het kopstuk sowieso het belangrijkste onderdeel is voor de klank van de fluit, kiest men in deze combinatie dus voor de kwaliteit en klankwaarde van het kopstuk en, om het geheel betaalbaar te maken, voor de goedkopere handgemaakte bodies. Lees meer…

Voor meer informatie kan je bij Peter Swinkels terecht bij Adams in Ittervoort of via mail Peter.swinkels@adams.nl

 

Nederlandse Fluit Academie

Darthuizerweg 10

3956NK Leersum

+31 6 294 598 63

info@neflac.nl

ANBI 8203.46.640

KvK 3025 2608

Triodos Bank NL86 TRIO 0786 8953 73