Blog

Op deze pagina fluiten anderen een toontje mee…

Wieke Karsten
Hier staat telkens het nieuwste blog van Wieke

 

In deze vreemde tijden
waarbij vooruitkijken
geen zin lijkt te hebben
maken we pas op de plaats

Thuis muziek oefenen
was altijd al een
ietwat onderbelicht onderwerp
in veel muzieklessen
maar nu extra belangrijk
vanwege het online
gebeuren
waarbij de zelfstandigheid
van de leerling
opeens overduidelijk voorop
komt te staan

Mijn boek In de muziek
(augustus 2019)
is dus eigenlijk
precies op tijd
verschenen

Vandaar de komende weken
passages
ter inspiratie
ter leering ende vermaeck…

Bijvoorbeeld deze oefening
op pagina 109
bij een van de hoofdstukken
over het werken
aan interpretatie:

Peter Swinkels (Adams)

Het kopen van een dwarsfluit

Regelmatig bereiken ons vragen van verenigingen en particulieren over de aankoop van een dwarsfluit. Waar moet ik op letten? Waar zit hem het prijsverschil in? Hoe kan het dat een fluit met alleen een zilveren kopstuk duurder is dan een fluit met een zilveren kopstuk én een zilveren buis? Moet ik open of dichte kleppen hebben? Een C-voet of een B-voet? In deze rubriek een aantal antwoorden.

Drie soorten fluiten

Grof gezegd kunnen we het totale aanbod aan dwarsfluiten indelen in drie soorten:
1. Fabrieksgebouwde fluiten
2. Handgebouwde fluiten
3. Fabrieksgebouwde fluiten met een handgebouwd kopstuk

  1. De fabrieksgebouwde fluiten

Deze fluiten worden in serie gebouwd. Men maakt van een bepaald model een bepaald aantal buizen, kopstukken, kleppen etc. en die worden aan een soort van lopende band geassembleerd, getest en in een doos gedaan. Deze fluiten worden in de allerlei configuraties aangeboden. Lees meer…

2. handgebouwde fluiten

In tegenstelling tot de fabrieksgebouwde fluiten, die in serie worden geproduceerd, wordt een handgebouwde fluit per stuk geproduceerd. Bij de meeste fluitbouwers wordt dit door 4 verschillende bouwers gedaan, de kopstukbouwer, de bodymaker, de stringer en de finisher.
De kopstukbouwer maakt dus heet kopstuk, de bodymaker maakt de body van de fluit met de toongaten, die gesoldeerd of getrokken kunnen zijn. Dan maakt hij de ribben en de posten waar later het mechaniek op gemonteerd wordt. Zijn aandeel in de bouw van de fluit wordt afgesloten met het aanbrengen van het verbindingsstuk, de receiver, waarin het kopstuk wordt gestoken, en de tap waaraan het voetstuk wordt geschoven.
De stringer bouwt het mechaniek van de fluit, compleet met de polsters, veertjes en kurk en/of foam.
De finisher tenslotte doet de verdere afstelling van het mechaniek en stelt het kopstuk zo af dat het optimaal bij de rest van de fluit past en daarmee resoneert. Hij doet dit vaak samen met de kopstukbouwer. Als dit hele proces klaar is gaat de fluit in het etui en naar de klant waarvoor deze fluit bestemd is. Lees meer…

  1. Fabrieksgebouwde fluiten met een handgebouwd kopstuk

De laatste 5 á 6 jaar verschijnen er steeds meer fluiten op de markt die een handgebouwd kopstuk combineren met een fabrieksgebouwd corpus. Aangezien het kopstuk sowieso het belangrijkste onderdeel is voor de klank van de fluit, kiest men in deze combinatie dus voor de kwaliteit en klankwaarde van het kopstuk en, om het geheel betaalbaar te maken, voor de goedkopere handgemaakte bodies. Lees meer…

Voor meer informatie kan je bij Peter Swinkels terecht bij Adams in Ittervoort of via mail Peter.swinkels@adams.nl

 

Nederlandse Fluit Academie

Darthuizerweg 10

3956NK Leersum

+31 6 384 489 28

info@neflac.nl

ANBI 8203.46.640

KvK 3025 2608

Triodos Bank NL86 TRIO 0786 8953 73